DotekyVina.cz
Rozhovor se zakladatelem MojeLahve.cz | Doteky vína

Rozhovor se zakladatelem MojeLahve.cz

Také občas tápete při výběru vína? Nejste sami. A co udělat na internetu, když si nevíte rady? Přeci přečíst si recenze jiných lidí, kteří už daný produkt (v tomto případě víno), zkusili před vámi. A v tom vám může pomoci zajímavý projekt MojeLahve.cz. A abychom měli informace z první ruky, vyzpovídali jsme rovnou zakladatele pana Tomáše Šroma. 

Prosím představte nám v krátkosti váš projekt. 

MojeLahve.cz je největší databáze hodnocení vín z Moravy a Čech. Minulý rok jsme oslavili deset let, ale MojeLahve.cz vznikly fakticky už před 11 lety, kdy jsem je ještě s Mikulášem Dudou začal připravovat. Od té doby se na projektu vystřídalo mnoho lidí, než se objevili ti praví, na kterých se web mohl postavit. 

O šest let později jsme ještě spustili unikátní službu Lahvotéka – vinařské e-shopy na jednom místě. Impulsem byla naše osobní špatná zkušenost s nákupem vín od jednoho malovinaře. V tu dobu měl vlastní e-shop málokdo. Přišlo nám líto, že vinaři o své zákazníky přichází už jen třeba tím, že mají plnou e-mailovou schránku a objednávka jim nepřijde. V Lahvotéce má každý vinař svůj vlastní  e-shop, o který se stará. Milovník vín nakupuje pod jedním účtem a ve výběru se může inspirovat hodnocením ostatních.

Naším cílem je různými způsoby pomáhat s hledáním dobrého tuzemského vína. Chceme propojovat vínomilce, pěkná vína z Moravy a Čech a kvalitní vinaře. Pro milovníky vín jsme vytvořili Bonus klub MojeLahve.cz, ve kterém za své aktivity u nás na webu sbírají medaile a také trvalé slevy nákupy vín na Lahvotéce. 

Aktuálně je na na MojeLahve.cz více než 55 000 hodnocení vín a přes 1 300 článků s vinařskou tématikou, které jsme sami vytvořili. Do vinařských e-shopů Lahvotéka se zapojilo přes 120 vinařství.

Co byste vypíchnul jako hlavní bod, v čem jste unikátní?

Naše jedinečnost spočívá v tom, že se nám podařilo vybudovat komunitu milovníků vín – srdcařů, jako jsme my, kteří sdílí své zážitky s vínem a pomáhají tak ukazovat pěkná vína z Moravy a Čech i ostatním. A toho si nesmírně vážíme.

Lidé si kupují lahve za své vlastní peníze a hodnotí ve svém volném čase. V  Americe jsme viděli, kolik toho lidé mohou dělat dobrovolně pro svoji komunitu, protože v tom vidí smysl. Nikdo nás k tomu nepostrkuje, zkrátka to děláme, protože to všichni chceme dělat. 

Kolik máte zaměstnanců a spolupracovníků?

Pro nás jsou týmem MojeLahve.cz všichni, kteří hodnotí vína. Užší jádro týmu tvoří aktuálně sedm lidí. Viktor a Lenka se starají hlavně o obsah. Lenka pečuje ještě o marketing. S korekturami textů pomáhá Lída. O to, aby web vůbec technicky fungoval a přibývaly v něm nové funkce, se starám já, Igoris a Martin, který je navíc hlavním strůjcem  mobilní aplikace. Před rokem nás kontaktoval ještě Honza, který pomáhá s tím, aby lidi bavilo naši mobilní aplikaci používat. 

Většinu naší práce děláme na dobrovolné bázi. Pokud by se k nám chtěli přidat podobně smýšlející nadšenci, kteří by chtěli pomoci třeba s grafikou webu, budeme rádi, když nás budou kontaktovat.

Jakým způsobem vzniká hodnocení každé láhve?

Na MojeLahve.cz může vína hodnotit každý. Stačí si vytvořit profil. K hodnocení lze použít stobodovou hodnoticí stupnici, která je všeobecně nejrozšířenější. Vínomilci, kteří s hodnocením teprve začínají, jej mohou snadno navolit na tzv. „skleničkové stupnici“. Ta má pro zjednodušení jen osm stupňů, ke kterým je přiřazena stručná charakteristika. Milovník vín si jednoduše vybere tu, která nejvíce vystihuje jeho dojem z ochutnaného vína. V nejbližší době hodnocení ještě více zjednodušíme, aby co nejvíce lidí mohlo sdílet své zážitky z ochutnávaných vín.

Zaměřujete se na pouze česká vína nebo i zahraniční?

Podporujeme výhradně moravské a české vinaře, přestože si uvědomujeme, že by MojeLahve.cz mohly mít svým zaměřením ambice na projekt celosvětového dosahu. Od začátku ale bylo naším cílem podporovat vinaře z Moravy a Čech a v tom budeme pokračovat i nadále, protože je pro nás zásadní ukazovat právě naše vína.  

Upřednostňujete v rámci tuzemských vín nějaký styl?

Nechceme lidem diktovat, jaká vína mají pít. Věříme, že je to stejné jako s uměním nebo s auty. Každému se líbí a chutná něco jiného. Také jsme přesvědčení, že každý má svoji cestu, během které víno poznává a třeba se i posouvá dál. Na této cestě chceme být laskavým průvodcem. Přinášet informace a pozitivně inspirovat. 

Na co byste nalákal nové zákazníky?

Tápete ve výběru vína pro sebe nebo pro vaše blízké? Chystáte se na Moravu a nevíte, jakého vinaře navštívit? Chcete si pamatovat, jaký to výborný rýňák jste pili před rokem? V tom všem vám pomohou naše stránky.

Pořádáte nějaké akce pro veřejnost?

My sami akce pro veřejnost nepořádáme. Na našich stránkách ale pravidelně zveme na degustace nebo festivaly, kde mohou vínomilci tuzemská vína ochutnat.

Jaká je vaše nabídka pro Vinaře?

Pomáháme ukazovat pěkná vína z Moravy a Čech nejen prostřednictvím jejich hodnocení, ale i díky článkům s vinařskou tématikou, které sami píšeme. 

Každý vinař si může otevřít bezplatně svůj e-shop na Lahvotéka.cz. E-shop umíme zařídit do 24 hodin a je to služba, kterou pro vinaře děláme zdarma. V případě prodejů se vinaři podílí na nákladech na propagaci. 

Čas od času se akce zúčastníme v roli „za stánkem“. Je to příležitost pozdravit se naživo s našimi hodnotiteli a také tím chceme pomoci vinařům s propagací jejich vín. Mimo to připravujeme speciální tématické balíčky vín, prostřednictvím kterých se lidé mohou seznámit s nabídkou vinařů z Lahvotéky, než si koupí víno přímo u vinaře v jeho e-shopu

Jak funguje přidání nového vinařství? Máte nějaké speciální požadavky nebo kritéria a jaký vztah máte s vinaři? 

E-shop rádi vytvoříme úplně každému vinaři. O tom, zda se také objeví na hlavní stránce Lahvotéky rozhoduje, zda si myslíme, že by jeho vína byla dostatečně přitažlivá pro typ milovníků vín, kteří naše stránky navštěvují.

Kromě vinařů, spolupracujete ještě s jinými typy společností?

Mezi naše partnery patří například Král vín České republiky, pro kterého jsme vytvořili elektronický katalog a Nadace partnerství, s níž si pomáháme při vzájemné propagaci. Spolupracujeme také s Víny z Moravy a Čech. Na jejich webových stránkách najdou vínomilci vybraná hodnocení z naší databáze a na Facebooku každý měsíc tip na víno. 

Jakým tempem rostete?

E-shopy vinařů na Lahvotéka.cz kopírují v růstu trend obvyklý pro českou e-commerce, tj. okolo 20 %. 

Prodeje některých vinařů rostou méně, jiných více. Obecně se snažíme vinařům pomáhat nejen vylepšováním e-shopu, ale i konzultačně. Někteří si naše doporučení berou k srdci blíže.

V rámci portálu MojeLahve.cz jsme rádi, že se nám každý rok daří přilákat nové hodnotitele a meziročně zvyšovat počty hodnocení. 

Jaké máte plány do budoucna?

Poslední rok jsme se intenzivně věnovali tvorbě mobilní aplikace, kterou budeme v srpnu zveřejňovat. Mobilní aplikace pomůže s výběrem vína a kromě toho do ní postupně přidáme další funkce, které ještě více propojí vínomilce z celé republiky, vinaře a kvalitní vína z Moravy a Čech. Aplikace MojeLahve.cz zatím funguje pro operační systém Android, verze pro iOS bude brzy následovat. Aplikaci vnímáme jako důležitý krok v rámci propagace tuzemského vinařství.

Váš projekt podporuje seniory. Můžete nám přiblížit jak konkrétně?

Spolupracujeme s Nadaci Krása pomoci, která pomáhá starším lidem v České republice k důstojnému životu v domácích podmínkách. Za každé hodnocení vína vložené do naší databáze posíláme korunu na pomoc seniorům. Od startu spolupráce jsme přispěli částkou více než 27 000 Kč.

Autor: Martina Paul, Foto: MojeLahve.cz



Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: