Popularita vína v Česku je vyšší než u piva

Poslední průzkumy české agentury Focus zpracované pro vinařský fond překvapující výsledky. Výzkum ukazuje, že okolo 73 % dospělých konzumuje z alkoholických nápojů nejčastěji víno, zatímco 65 % obyvatelstva si dá raději klasické pivo. Vinařský fond zveřejnil své výsledky ve veřejné tiskové správě.

Průzkum byl uskutečněn v srpnu a září roku 2020 a účastnilo se jej více než 1200 respondentů starších 18 let. I přes to, že víno je pro mnohé oblíbenějším pitím, je pivo stále v zkonzumovaném množství na litr na prvním místě.

Ředitel Vinařského fondu Jaroslav Moravec uvedl pro tisk: „Průzkum nám ukázal, že čeští konzumenti vína jsou většinou vlastenci. Téměř tři pětiny preferují moravská a česká vína zejména kvůli jejich lepší chuti, podpoře domácí produkce a hlavně kvalitě. Za tu jsou ochotni si připlatit, což je pro naše vinaře asi nejdůležitější výstup z tohoto průzkumu.“

Nejoblíbenější víno podle barvy

Větší polovina respondentů zmínila, že raději konzumují bílá vína něž ostatní. Přesněji výsledky preferencí barvy vína dopadly následovně:

Oproti roku 2016, kdy se dělal poslední výzkum, se mírně zvýšila popularita červeného vína. V roce 2016 lidé raději konzumovali bílá a poté zejména růžová vína.

Nejoblíbenější víno podle obsahu cukru

Vína se dělí na 4 druhy podle obsahu zbytkového cukru. Jedná se o vína suchá, polosuchá, polosladká a sladká (od nejmenšího obsahu přírodního cukru po největší.) Nejoblíbenější se jeví vína polosuchá. Přesněji:

  • Suchá– 22 % konzumentů
  • Polosuchá – 29 % konzumentů
  • Polosladká – 24 % konzumentů
  • Sladká – 25 % konzumentů

Oproti roku 2016 se popularita suchých a polosuchých vín mírně zvýšila. Naopak klesá zájem o vína sladká a polosladká.

Kupují Češi víno od vinařů nebo ze supermarketu?

Statistiky uvádějí, že téměř 2/3 tázaných nakupuje vína ve velkoobchodech a supermarketech. I přesto však stále přibývá lidí, kteří nakupují přímo od vinařů nebo z vinoték. Nejméně lidí nakupuje alkohol přes internet. Přesněji víno a alkohol na internetu nakupuje pouze 5 % dotázaných, většinou se však jedná o vína speciální nebo archivní.

Za posledních 5 let se také mírně zvýšila suma, kterou Češi průměrně utratí za víno na měsíc. Průměr se zvýšil o 26 korun na 430 Kč/měsíc. Suma je však orientační – je ovlivněna inflací. V konečném stanovisku se utrácí za alkohol průměrně stále stejně.

Oproti minulých let se ceny vín, prodej ani jiné faktory spojené s výrobou příliš nezměnily. Stále se dbá zejména na kvalitu, cenu, zkušenosti s vinařem a chuť.

Autor: Marie Graclíková, Foto: Pixabay.com

Zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pruzkum-vino-je-v-cesku-podle-konzumace-popularnejsi-nez-pivo/2011830



Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: