Potřebujete na nákup vína bobříka odvahy?

Tisíce a tisíce vín. Elegantní lahve, vybrané značky, lákavé etikety. Pociťujete při vstupu do obchodů s vínem návaly paniky? Nebo víte, kam sáhnout, a máte jasno v tom, co koupit?

Pokud jste někdy bezradně stáli tváří v tvář impozantním regálům plných vína a po bezcílném brouzdání očima v nabídce nakonec sáhli po lahvi, která byla po ruce a vešla se do rozpočtu, rozhodně nejste sami. Lidé se v mistrovství zpracování vinné révy zdokonalují už tisíce let, ovšem s talentem rozpoznat kvalitu se nerodí. Spousta z nás považuje „vinologii“ za vědu, do které není možné proniknout. Ze sommeliérů máme respekt, z vinného lístku v restauraci se nám točí hlava.

Proč to vše není jednodušší, přehlednější a „uživatelsky přívětivější“? Abychom se my, spotřebitelé bez speciálního kurzu a pečlivého studia, necítili být při výběru zmateni z tolika možností? Proč nakupování tak dobré věci vyvolává tolik rozpaků?

Trh na jedné straně zaplavují produkty konglomerátů produkujících vína na stejné bázi jako coca-colu – v obrovském množství, s unifikovanou chutí bez ohledu na původ, na počasí, na ročník. Na straně druhé nabídku obohacuje bezpočet malých až středních lokálních vinařství. A my vám chceme říct: jako zákazník nemusíte být expertem, abyste měli právo dostat to nejlepší. Nákup vína není operace srdce. Mít strach, že uděláme chybu, že se ztrapníme před prodavačem i před ostatními nakupujícími, že utratíme víc peněz, než jsme plánovali, je úplně zbytečné. Pomůžeme vám. Čtěte dál a nebojte se, vůbec to nebude dlouhé. Vlastně stačí pět stručných bodů. Podrobně se k nim vrátíme v některém z následujících blogů.

Pro začátek postačí mít jasno ohledně příležitosti, rozpočtu, vkusu a momentu, kdy je vhodné poprosit o radu. Celkem tedy pět otázek, po kterých – když budete znát správnou odpověď – si zvýšíte sebevědomí při objednávání vína v restauraci nebo při jeho nákupu v obchodě.

  1. Pro jakou příležitost víno pořizujete? Aneb pochopení role, kterou má lahev vína sehrát v daném scénáři, aby se hra povedla.
  2. Jakou sumu si přejete investovat? Aneb vysoce individuální rozhodnutí, které tak trochu souvisí i s bodem jedna. Ale nejen s tím.
  3. Co vám chutná? Možná nejtěžší otázka ze všech, ale připravte se, že ji dostanete. Úkol má dvě části: nejdřív opravdu vědět, co vám chutná, a pak to dokázat popsat slovy… No, uvidíme.
  4. Co budete jíst? Kombinacím vína a jídla jsme se už v našich blozích věnovali, například TU, ale lehce se k tomu ještě vrátíme. Do pěti otázek to prostě patří.
  5. Pátá otázka není na vás, nýbrž na personál, který by měl být ochotný i kompetentní, aby vám poradil podle nejlepšího vinného vědomí a svědomí. S kapkou psychologie i empatie.

Pamatujte si dobrou radu: až se budete muset před obchodem s vínem zase hluboce nadechnout pro vnitřní klid, tak nákup vína není doktorát z biomechaniky, ale radost a vášeň.

Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com

Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: