Když se řekne víno, nemyslete hned na skleničku

Celé krásné léto je před námi, s ním také spousta výletů a objevování. Dnes vás nezveme na víno, ale na jeho sestry a bratry. Co takhle si zpříjemnit procházku nebo výlet na kole lahůdkami z hroznového vína? Nebo si v průběhu prázdnin vyzkoušet hroznovou dietu?

Hroznové víno je zdravé. A když si pohlídáte jeho původ, tak je i lokální ovoce plné vitamínů a tělu prospěšných látek. Je lehce stravitelné, s nízkým obsahem kalorií, 100 gramů obsahuje jen 60 kcal. Konzumuje se čerstvé nebo upravené. Lze jej usušit, zavařit i zmrazit, odšťavit, zapéct i uvařit.

V případě konzumace čerstvých hroznů se doporučuje důkladné omytí. I kdyby pocházelo přímo z vaší zahrádky a bylo zaručeně bio, pořád existuje možnost, že na něm ulpěl prach, plísně či kvasinky. Pro dokonalé očištění můžeme hroznovému vínu připravit lázeň – ve vodě rozpustíme sodu bikarbonu nebo citron a necháme působit patnáct minut. Výborné je čerstvé hroznové víno v ovocném salátu spolu s melounem a banánem nebo jako jednohubka se sýrem, klobáskou, prosciuttem či olivou.

Když vás honí mlsná, sáhněte po zdravé náhradě sladkostí – sušených rozinkách. Rozinky vznikají sušením plodů vinné révy a liší se barvou i velikostí podle druhu plodů i podle zpracování. Obsahují sice hodně cukru, ale téměř žádný tuk. Výhodou sušených rozinek je – samozřejmě při dodržení zásad zdravého skladování – jejich trvanlivost.

Sušené rozinky se často jako ingredience přidávají do koláčů, vánoček či bublanin,  které pak můžete méně nebo dokonce vůbec přislazovat. Vzhledem k tomu, že zhruba polovina populace rozinky nerada, klidně lze použít i čerstvé hrozny. Nebo přítomnost rozinek zatajit a nechat ostatní, ať si je v případě nelibosti z koláče vyzobou.

Své fanoušky mají i další pochoutky z hroznového vína – kandované hrozny, kompoty, marmelády, džemy nebo čatní. Připravují se stejným způsobem jako z jiných druhů ovoce, dochucují se cukrem, hřebíčkem, badyánem, skořicí, vanilkou či kardamomem na sladko. Pak taky třeba cibulí, chilli, pepřem, solí a vinným octem když na slano. Sladká verze je výborná na palačinkách nebo lívancích, v podobě slaného čatní jako příloha k pečenému masu, k nudlím s tofu nebo k čerstvému chlebu.

Další skupenství zpracované vinné révy může být tekuté. Třeba tolik oblíbený (i nenáviděný) burčák. Český vinařský zákon říká, že pod názvem burčák lze prodávat pouze nápoj vyrobený z letošních hroznů révy vinné vypěstovaných na území České republiky, a to výlučně od 1. srpna do 30. listopadu. Nezbytná bezpečnostní poznámka: burčák byste rozhodně neměli kupovat u silnic nebo u stánků na trzích, kde svítí slunce.

Hroznový mošt je definován jako tekutý neředěný produkt získaný z čerstvých vinných hroznů, u kterého nepřekračuje obsah alkoholu 1 %. Pokud kupujete hotový produkt, hlídejte si místo původu, podíl konzervantů a aroma. Před podáváním je dobré mošt vychladit a také zředit s vodou. Existuje však i teplá forma, něco jako nealkoholický svařák. 

Extrakt z hroznů se používá také k léčení různých zánětlivých potíží kloubů, potíží s játry, onemocnění močových cest. Hroznové víno je zdrojem manganu, draslíku, hořčíku, vápníku, železa i zinku, obsahuje vitamíny B1, B2, B3, C a E a antioxidanty. Působí také jako projímadlo, má močopudné účinky a napomáhá detoxikaci organismu.

A mimochodem, znáte hroznovou dietu? Ten, kdo ji drží po sedm dní, konzumuje pouze hroznové víno a mošt z něj. Traduje se, že díky této dietě posílíte imunitu a omladíte organismus.

Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com; 



Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: