Moët & Chandon – francouzský lídr

Moët & Chandon (zkráceně Moët) je asi neznámější a nejprodávanější francouzskou značkou šampaňských vín vůbec. Jedná se o jednoho z největších producentů šumivých vín na světě. Za rok vyrobí a prodá téměř 30 milionů lahví jednotlivých šumivých cuveé.  Dnes vlastní a obhospodařuje téměř 1200 hektarů vinic ve známé francouzské vinařské oblasti Champagne.

Historie

Firma Moët & Chandon byla založena roku 1743 francouzským vinařem a obchodníkem Épernay Claude Moëtem. Ten v 18. století vlastnil několik pozemků v dnes velice populární a známé oblasti Champagne ve Francii.

Zde začal pěstovat vinnou révu ve velkém měřítku. Díky skvělému klimatu dané oblasti a mnoholetým zkušenostem začal brzy produkovat velice kvalitní a oblíbená vína, která si oblíbili nejen místní obyvatelé, ale brzy i široká veřejnost. Do byznysu se brzy přidal i Moëtův syn Claude Luis Nikolas a později i jeho vnuk Jean Rémy Moet. Vinařství se tedy drželo rodinné tradice.

Rozšíření produkce do Paříže

Claude Moët rozšířil svou produkci a začal dodávat svá vína z Champagne do hlavního města Francie.  Svou firmu pojmenoval Moët et Cie. Tehdejší panovník Král Ludvík XV si jeho vína velice oblíbil a začal se dožadovat vín šumivých.

Moët tedy změnil své technologické postupy výroby a začal vyrábět i šumivá vína pro panovníka a jeho okolí. Jeho klientela se postupně rozrostla a díky svým velice kvalitním vínům se brzy dostal do podvědomí pomyslné francouzské „smetánky“. Mezi jeho zákazníky patřili aristokraté, šlechta a mnoho panovnických rodů. Díky tomu si získal dobrou pověst, kterou si podnik Moët & Chandon úspěšně drží dodnes.

Název Moët & Chandon

V roce 1833 se firma přejmenovala z Moët et Cie na současný název Moët et Chandon. Chandon se se do názvu firmy dostalo podle Pierre-Gabriel Chandon de Briailles, který vstoupil do firmy jako zeť Rémy Moëta.

První ročníky

Svůj první ročník šampaňského vína Moët zavedl roku 1842 a od té doby se značce výrazně daří. Jejich nejprodávanější značka vína „Brut Imperial“ byla představena v 60. letech 19. století. Zavedli také dnes nejznámější značku vína „Dom Perignon“, která byla pojmenována po benediktském mnichovi, který je nazýván „otcem šampaňského“.

Napoleon Bonaparte a Moët

Jean-Réme Moët byl v blízkém přátelství s vojevůdcem Napoleonem Bonapartem.

Nechal mu postavit soukromý hotel v Épernay, kde se Napoleon na několika z jeho velké řady cest zastavil a ubytoval. Sám císař nepřímo podporoval výrobu šampaňského tím, že podporoval růst řepného a třtinového cukru, který je pro výrobu tirážního likéru (sladký likér potřebný pro druhotné kvašení šampaňského).

Díky jeho podpoře se ve 20. letech 19. století roční produkce vyšvihla s tehdejšími technologiemi na rekordních 20 000 lahví.

  • Sám Napoleon Bonaparte se do jejich šampaňského natolik zamiloval, že prohlásil: „Bez šampaňského nemohu žít. Po vítězství si jej zasloužím, po porážce jej potřebuji.“

Spojení společnosti

V roce 1971 se Moët et Chandon spojil se společností Hennessy Cognac a v roce 1987 s firmou Luis Vuitton. Moët & Chandon se tedy stala největší luxusní skupinou, která si říká LVMH (Luis Vuitton Moët Hennessy).

Moët & Chandon dostalo královský příkaz dodávat své šampaňské královské rodině a zejména pak královně Alžbětě II.

Produkce

Firma Moët & Chandon každým rokem vyrobí přibližně 28 milionů lahví a k dispozici má 1190 hektarů vinic.

Pěstují a vyrábí šampaňské zejména z odrůdy Chardonnay (60 %) a Pinot Noir (rulandské modré – 40 %). Podle Toma Stevesona by měly všechny ročníky zrát nejméně 12 let, aby se ve víně dokázaly prohloubit veškeré vlastnosti.

Druhy šampaňského

Moët & Chandon nabízí 4 základní druhy svého šampaňského. Každé z nich se liší a má trochu jiné vlastnosti. Jedná se o Moët & Chandon Imperial Brut, Imperial Brut Be Fabulous, Rosé a Don Perningnon.

Moët & Chandon Imperial Brut

V roce 1792, poté co umřel Claude Moët, převzal Jean-Rémy Moët kontrolu nad tehdejší firmou Moët et Cie.

Dokoupil několik vinic včetně Abbey of Hautvillers, kde narazil na zdejšího benediktského mnicha Dom Pérignona, který ve svých 30 letech dokázal výrazně zdokonalit výrobu šampaňského. Dal tak vznik jejich momentálně nejoblíbenějšímu vínu Moët & Chandon Imperial Brut.

Má světle zlatou barvu s vůní lípy a vinné révy. Svou harmonií, vyvážeností a vytříbeností si dokáže získat mnoho konzumentů.

Moët & Chandon Imperial Brut Be Fabulous

V roce 2006 vydala firma šampaňské extrémně omezeného stáčení a nazývá se „Imperial Brut Be Fabulous“. Jedná se o víno té nejvyšší možné dostupné kvality s ozdobnými krystaly Swarowski.

Moët & Chandon Rosé

Moët vyrábí také růžové šampaňské, které je velmi často doporučováno různými odborníky a je považováno za vůbec nejlepší volbu. Má jemnou ovocnou chuť a vůni.

Moët & Chandon Dom Perignon

Jedná se o víno vyrobené na počest otce šampaňského, Doma Perignona. Firma prodává velice kvalitní a exkluzivní druh vína s názvem Chandon & Moët Dom Perignon, který svou zářivě žlutou barvou, ovocnou chutí a krásným vzhledem lahve pomáhá vytvořit pocit luxusního pití.

Toto víno se hodí k slavnostním přípitkům a výjimečným událostem.  Dom Pérignon je šampaňské speciální svým výrazným bujarým šuměním, které podtrhuje jeho slavnost.

Díky jeho dualitě (teplu a svěžesti) je vhodné jak pro konzumaci s červeným masem, tak pro teple upravené pokrmy. Nejlépe chutná ve sklenici na bílé víno nebo ve sklenici tvaru tulipánu při teplotě 6-8 °C.

Domaine Chandon – podniky

V roce 1973 se společnost rozhodla založit vinařství v údolí Napa v USA. Pojmenovali jej Moët Hennessy Domaine Chandon.

Jednalo se tak o vůbec první francouzský podnik na šumivé víno ve Spojených státech. Firma se rozrostla i o další podniky se stejným názvem „Domaine Chandon“ i na dalších kontinentech, jako je Argentina, Austrálie, Čína nebo Brazílie.

Autor: Marie Graclíková, Foto: Pixabay



Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: